Zoeken in deze blog

vrijdag 2 maart 2012

We zijn er weer!

We hebben weer vakantie gehad en een nieuwe blog gemaakt voor deze week.

De regenboog

Anouk en Mohamed-Taah hebben een onderzoekje gedaan naar hoe de regenboog ontstaat en hoe hij werkt. Ze waren ontzettend enthousiast en hebben eerst goed geluisterd naar een aflevering van Huisje Boompje Beestje. Daarna hebben ze in boeken gezocht.
De informatie hebben ze op een groot vel gezet.
Ook hebben ze nog een proef gedaan. Schijn met een zaklamp op een glas water en leg er een wit papier naast. Dan komt er een kleine regenboog.

Deze week hebben ze een prachtige regenboog op het raam geschilderd. Het was een heel werk! Want hoe moest je die kleuren nou precies mengen? Dat hebben ze samen uitgezocht en het was prachtig om te zien.


Niet druppen.. best moeilijk!

Mengen! Hoe krijgen we violet? En oranje? En groen?

Wiebel wiebel!

De Dialoog 

We hebben deze week geleerd wat een dialoog is.
Het is een soort gesprek waarbij twee mensen tegen elkaar praten. Vooraan staat steeds de naam van degene die iets zegt. We hebben hele mooie dialogen geschreven, ze hangen in onze gang.

We hebben ook een dialoog gemaakt bij de foto van Mohamed-Taah en Anouk (de bovenste).

De dialoog over de regenboog

Anouk:                    Hoi Mohamed-Taah
Mohamed-Taah:    Hoi anouk.
                               Wil je met mij een regenboog maken?
Anouk:                   Ja. Graag.
Mohamed-Taah:    Kom, we gaan naar de
Kunstwerkplaats om de verf te halen.
Anouk:                   Ja, dat is goed. Zullen we om de beurt verven?
Mohamed-Taah:    Oke.
Anouk:                   Zullen we eerst onder beginnen?
Mohamed-Taah:    Ja. Dan moeten we met violet beginnen.
Anouk:                   Dan moeten we die eerst gaan mengen.
                               Het raam is wel hoog. We moeten wel een ladder gebruiken.
Mohamed-Taah:    Jij mag beginnen met de violet. Dan doe ik daarna indigo.
Anouk:                    Welke kleur is dat?
Mohamed-Taah:    Dat is donkerpaars.

Even later zijn alle kleuren gedaan. Het was een heleboel werk om de
kleuren goed te mengen. Ze hebben dat helemaal samen gedaan.  Het
is prachtig geworden. Alle kleuren zijn:
rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet.

Samen:    Wauw! We hebben samen een mooie regenboog gemaakt.
Anouk:    En nu nog afwassen! Want alles zit onder de verf!

En zo is hij geworden!
één meter

Maissa, Abdulatif, Achraf en Anouk hebben in onze school gezocht naar allerlei dingen die één meter zijn. We hebben met rekenen alles over de meter geleerd. We hebben ook onszelf gemeten. Alles wat we weten van de meter hangt op onze deur.
Een meetlat is recht en stevig, die kun je niet buigen. Een meetlint kun je wel buigen, je kunt dan om iets heen meten. Bijvoorbeeld je buik.

Juf Elke had een nieuw woordenboek voor ons gekocht (die is heel leuk, daar staan allemaal verhaaltjes in). Daar stond ook een stukje in over 'meten' en 'de maat'. Toevallig!

De deur met twee keer één meter.

Sommige juffen gingen spontaan helpen in de gang!

"Dit is echt leuk!!!"

Als je de witte deurposten ook meetelt dan is het precies één meter!

Oplettende ogen hebben deze kinderen! Er is heel veel te vinden van één meter.

Ze zijn echt overal geweest! Zelfs in het overblijflokaal!

En de wasbak bij de kleuters!
Geluid

Deze week stond alles ook in het teken van geluid.
We hebben naar filmpjes gekeken over hoe je oren in elkaar zitten. Ook weten we nu dat je een trommelvlies hebt.

"Ja, natuurlijk, want een trommel maakt ook geluid".

We hebben op de xylofoon geluiden gemaakt. Je kunt daarop hoog en laag spelen. Maar ook hard en zacht.
Je kunt dus op veel verschillende manieren spelen.

Karim heeft er een prachtige tekst van gemaakt. Die hebben we gebruikt als tekst van de week.

Geluid

Geluid kan heel hard zijn.
Geluid kan ook heel zacht zijn.
Geluid is trillende lucht.
Je kunt het niet zien.
Geluid kan hoog hoog en laag zijn.
Met een xylofoon kun je hoge en lage tonen maken.
Het lijkt dan net een trap.
Je gaat dan van laag naar hoog of van hoog naar laag.
Je kunt geluid maken met instrumenten.
Je kunt ook geluid maken met je stem.
Je kunt ook met je handen klappen.
En rennen en als de juf praat is er ook geluid.

Van: Karim



Ook zijn er kinderen die een eigen muziekinstrument hebben bedacht en gemaakt. Ze kunnen daar hoog, laag, hard en zacht mee spelen. Mooi!

Thematisch werken

We zijn bijna klaar met het thema 'Wij zijn ontdekkers". We gaan hier nog één week mee door en daarna komt de thematoets. Dan gaan we beginnen met een nieuw thema! Wat het wordt blijft nog even een geheim.


Een zo hoog mogelijk en zo stevig mogelijke toren bouwen. Moeilijk!
Hij had wel 49 lagen!

 
Onze nieuwe 'themamuur'

Tot de volgende blog!

Groetjes,
Groep 3 en juf Femke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten